Nokia blijft populairste smartphone merk



De smartphone markt neemt tegenwoordig een steeds belangrijker rol in, vooral in combinatie met touchscreens. Nokia's marktaandeel op dit gebied is ietwat gedaald, grote stijgers zijn RIM en Apple.

Welk merk is hot en welk merk not? Een indicatie daarvan kan je natuurlijk al krijgen als je eens goed om je heen kijkt, hoeveel mensen gebruiken er nog altijd een Nokia? Welke mensen zijn overgegaan tot een ander merk, zoals Apple, HTC of RIM? Onderzoeksbureau Canalys nam de cijfers van het tweede kwartaal onder de loep en trok zo haar conclusies uit de uitkomsten. Grote winnaar blijft nog altijd Nokia, die haar cijfers redelijk op peil weet te houden in de smartphonewereld, merken die steeds meer marktaandeel aan het wegsnoepen zijn van de anderen zijn RIM en Apple.

In het tweede kwartaal van 2008 bezat Nokia 45,5 procent van de smartphonemarkt. In het tweede kwartaal van 2009 is dit net iets gedaald, tot 44,3 procent. Dit is an sich niet zo gek, steeds meer merken komen met smartphones, terwijl Nokia in beginsel toch echt het leidende merk was op dit gebied met haar N-Series en E-Series. Nu ook merken als HTC, Samsung en LG zich zijn gaan richten op de smartphonemarkt, kiezen consumenten ook vaak voor andere merken.

Twee merken die met kop en schouders uitsteken boven de rest als we het gaan hebben over marktaandelen, zijn RIM (producent BlackBerry toestellen) en Apple. De iPhone heeft Apple onnoemelijk veel extra marktaandeel opgeleverd. In een jaar tijd is het marktaandeel van het merk op smartphonegebied namelijk gestegen van 2,1 naar 13,7 procent. RIM's marktaandeel is daarnaast gestegen van 16,7 procent naar 20,9 procent.

Natuurlijk zegt het marktaandeel op het gebied van smartphones ook niet alles, er zijn nog zoveel meer segmenten waarop merken zich al dan niet goed profileren. Het toont echter wel een trend, en dat is dat Nokia gestaag marktaandeel aan het verliezen is en dat kleinere merken zoals Apple en RIM stiekum marktaandeel aan het wegsnoepen zijn.

Org artikel op : GSM Helpdesk
Schrijfster : Willeke De Haas
0 Responses